Pagina's

20 januari, 2008


D E E U R O P E A N E N




Dit beeld 'De Europeanen' stond jaren lang op het Museumplein, met de rug naar het Rijksmuseum en kijkend op het concertgebouw. Carel maakte het vlak na de oorlog, maar pas in 1967 liet hij het in brons gieten en kreeg het zijn plaats op het plein. Bij de herinrichting van het Museumplein heeft het beeld helaas geen nieuw plekje gekregen. Jammer, voor mij was het één van zijn sterkste beelden uit de periode vlak na de Rijksacademie.



© Hans Westerink


Dit Monument voor Gerrit van der Veen staat in een groenstrook langs de Plantage Middenlaan. Carels tekst spreekt voor zich.




Een paar jaar na Het Lieverdje kreeg Carel Kneulman de opdracht om een beeld te maken ter markering van de plek waar het laatste caisson in de Veersegatdam was afgezonken. Aan dit beeld heb ik Carel zien werken. Hij vertelde dat hij bezig was een vlok door de wind weggeblazen zeeschuim 'te pakken te krijgen'. Het is een krachtig beeld geworden dat meer laat zien dan een vlok schuim.





Gipsmodellen van Carel's laatste grote werk bestemd voor een scholengemeenschap in Zeist. Ogenschijnlijk lijkt hij terug te grijpen naar zijn vormtaal uit de vijftiger jaren, maar het is strakker en heeft een totaal andere 'huid'. Ik heb deze beelden nooit gezien, ken ze alleen maar van foto's. Ze stralen gratie en rust uit en tonen het vakmanschap van een 72 jarige.


© Alexander Moes



In 2006 verscheen een boek over Carel Kneulman. Het is uitgegeven door Waanders uitgevers.


.



3 opmerkingen:

  1. Krachtig beeld, 'De Europeanen'. Zou niet misstaan in Brussel. Waar zou het gebleven zijn?
    L.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hmm, ja... ik vroeg me hetzelfde af als L.: Wat is er met het beeld gebeurd, waar is het gebleven? Vond men het te kwetsbaar?

    Het is soms ook moeilijk om goede informatie te vinden over Beelden, staat me bij van mijn studie aan de academie voor BV. Het gemeentearchief, de archieven van de UvA, van die kartonnen kaartjes nog, en dat was wat er voor mij toegankelijk was destijds.
    Beelden vond ik destijds (en nog) interessanter dan schilderijen: daar zit zoveel "onzin" omheen. Zoveel mythe. Zoveel "olieverf is beter dan .." (marmer, brons, drukwerk, houtsnijwerk, lithostenen.) Kortom: zoveel toegevoegde onzin.
    Maar voor mij hebben juist die stille, bescheiden maar aanwezige, getuigen van scheppende expressie in steen, brons, hout, beton of kunsstof zoveel méér..

    Dus ik hoop dat het beeld niet stilletjes een kelder in verdwenen is. Waarom plaatsen ze desnoods geen replica?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heb met veel plezier de info over Carel Kneulman gelezen. Ook Fr. heeft les van hem gehad en zijn vrouw, juffrouw Woudt (de zuster van Opland) was zijn juf op de lagere school. De foto van Carel heb ik voor Fr. gedownload.
    M.

    BeantwoordenVerwijderen